Geoblog.pl    Patulkaa    Podróże    Muszyna    Muszyna
2006

Muszyna

Polska, Muszyna

Gdzieś na Południowym krańcu Polski, jest mała miejscowość szczególnie mi bliska.
Zwie sie Muszyna . . . wiec będąc tu na Islandii, wracam myślami do "mojej" Muszyny ...

Sama historia powstania i późniejszego rozwoju Muszyny związane były i są z pobliskim pograniczem oraz z przebiegającym wzdłuż doliny Popradu starym szlakiem handlowym zwanym "węgierskim".
Pierwszą wzmiankę o tej osadzie spotykamy w akcie nadania z 1209 roku /obecnie historycy i niektórzy badacze ziemi muszyńskiej uważają ze akt ten jest fałszywy/. W dokumencie król węgierski Andrzej II zezwala na pobieranie cła nad rzeką Poprad koło Muszyny Proboszczowi Adolfowi ze spiskiej kapituły św. Marcina.

Widok z Baszty na Muszynę i okolice.

I tak mamy początek zalążka malej miejscowości, która zmieni sie w "Państwo Biskupie" /Kres Muszyński – Zwany też Kluczem Muszyńskim lub Państwem Muszyńskim/ i będzie gościć u siebie samego Jana Kochanowskiego, który pod urokiem smaku win w winnicach muszyńskich, i rozpisywać sie poeta będzie w jednej ze swoich fraszek pt. "Do starosty muszyńskiego".

W 1288 roku miejscowość ta zostaje zapisana w testamencie przez Wysza scholastyka kapituły krakowskiej, biskupom krakowskim. W XIV wieku król Władysław Łokietek na skutek zatargu z biskupem Muskatą przyłącza te ziemie do królewszczyzny i przez następnych 80 lat władają nimi kolejni władcy Polski.

Największy rozkwit Muszyna przeżywa za panowania Kazimierza Wielkiego, dzięki któremu około 1340 roku otrzymuje prawa miejskie.

W dniu 30.07.1391 król Władysław Jagiełło, chcąc sobie zjednać duchowieństwo darowuje powtórnie "Klucz Muszyński" (dwa miasta i 35 wsi) biskupstwu krakowskiemu. Od tej chwili ziemie te były traktowane jako samodzielne jednostki administracyjne z własną administracją, wojskiem (piechotą zwaną harnikami) i sądownictwem, dzięki czemu obszar ten nazywany był "Państwem Muszyńskim". W imieniu biskupów rządy w Muszynie sprawowali starostowie, z których najbardziej znany był Stanisław Kępiński przyjaciel poety Jana Kochanowskiego.

O starosta na Muszynie, Ty się znasz dobrze na winie; Znasz i masz, bo tylko z góry Spuściwszy wóz, aliż Uhry, Okaż swój smutek staradawny, Starosto muszyński sławny, A niech go ja też skosztuję, Boć i ja smak w beczce czuję!

Jan Kochanowski - "Do starosty muszyńskiego"